Deze website maakt gebruik van cookies. Waarom? Klik HIER voor meer informatie.
Sluit

Energieverkopers aan de deur


Regelmatig horen we van klanten dat ze energieverkopers aan de deur zo vervelend vinden. Vind jij het ook lastig om energieverkopers aan de deur te woord te staan? Dan ben je dus niet de enige. Met deze tips ben je ze voortaan te slim af!

Nee is nee

Een verkoper aan de deur heeft vaak een gezellige babbel. Het voelt misschien onaardig om iemand weg te sturen maar jij hebt niet om een bezoek gevraagd. Bovendien komen ze vaak op onmogelijke momenten. Als je net aan het koken bent, lekker ligt te Netflixen of je kinderen in bed probeert te leggen. Heb je het voorstel aangehoord, maar vind je het niks? Zeg dan gewoon eerlijk dat je geen interesse hebt en beëindig het gesprek. Een goede verkoper gaat natuurlijk proberen je over te halen, maar blijf standvastig en probeer het gesprek zo kort mogelijk te houden. Verzin geen smoesjes en start ook geen discussie, want je zult zien dat de verkoper dan ingangetjes blijft zoeken om jou alsnog overstag te laten gaan.

Einddatum van je contract

Mocht je het gesprek wel willen aan gaan, dan is het belangrijk om te weten of je wel kosteloos weg kunt bij je huidige leverancier. Loopt je contract nog langer dan twee maanden en stap je eerder over? Dan kun je een ‘overstapboete’ van je huidige leverancier krijgen. Die kan oplopen tot 125 euro per aansluiting. De besparing van je overstap ben je dan wel kwijt. Een goede reden dus om meteen de deur weer dicht te doen. Een zinnetje als ‘dezee actie geldt helaas alleen vandaag’ is vaak een manier om jou over te halen direct een beslissing te maken. Laat je hierdoor niet van de wijs brengen.

Lager maandbedrag

Ga je het gesprek toch aan? Pas dan op voor verkopers die je lage termijnbedragen voorhouden. Het klinkt zeer aantrekkelijk om veel minder te gaan betalen natuurlijk, maar het zegt helemaal niets. Een termijnbedrag is namelijk niets meer dan een voorschot. Als dat voorschot te laag is ingeschat, moet je aan het eind van het jaar alsnog flink bijbetalen. Vraag dus altijd na op welk verbruik dat maandbedrag is gebaseerd. Handig om te weten wat je eigen verbruik is, zodat je dit goed kunt vergelijken. Dit staat op de jaarnota maar kun je ook opvragen bij je huidige energieleverancier.

Offertes en handtekeningen

Er zijn genoeg mensen die het verhaal aanhoren en aangeven er nog een nachtje over te willen slapen of te willen overleggen met een partner op een later moment. Daar haken deurverkopers handig op in. Ze bieden je aan om hun aanbod achter te laten. Je moet dan wel even je handtekening zetten voor ontvangst. Later blijkt dat je een contract hebt getekend in plaats van een offerte. Als je dat contract niet zélf binnen 14 dagen opzegt, zit je er toch mooi aan vast. Zet dus nooit een handtekening!

Overstappen via Consumind

Soms horen wij van klanten dat een deurverkoper heeft aangegeven dat hij van Consumind is. Wij werken echter niet met mensen die aan deurverkoop doen! Zeg tegen de deurverkopers dat je wel overstapt via de website of telefonische klantenservice van Consumind. Je zult merken dat veel deurverkopers dan meteen afhaken.

Gelijk een energie vergelijking maken via Consumind.nl? Ontvang binnen 2 minuten de actuele energietarieven kosteloos en vrijblijvend per e-mail. Vergelijk meer dan 25 energieaanbieders met elkaar en stap over indien je kunt besparen!

Meer interessante informatie: Energietarieven vergelijken en besparen - Alle fabels over energie vergelijken op een rij

Ga terug naar de energie homepage
Ga terug naar de Consumind homepage