Deze website maakt gebruik van cookies. Waarom? Klik HIER voor meer informatie.
Sluit

Vergelijken van energie: alle fabels op een rij

Consumind helpt consumenten met een energie vergelijking. Daarvoor wordt de energie vergelijking vele malen geraadpleegd. Ook worden we regelmatig gemaild of gebeld met vragen over de energiemarkt en over een vergelijking van energie. Daarbij merken we dat er nog vaak misverstanden zijn. Daarom hebben we de meest gehoorde misverstanden, die over de energiemarkt bestaan, hier voor je genoteerd en weergelegd.

Vaste leveringskosten hoeven niet meegenomen worden in een energie vergelijking

Een vaak gehoord misverstand is dat bij een energie vergelijking het niet nodig is om ook de vaste leveringskosten (voorheen vastrecht genoemd) mee te berekenen, omdat deze bij alle leveranciers hetzelfde zouden zijn. Dit is een fabel; vaste leveringskosten zijn namelijk kosten die de leveranciers zelf mogen bepalen. Je kunt de vaste leveringskosten zien als abonnementskosten die je maandelijks betaalt aan de energieleverancier. Het is een vast bedrag dat je per maand betaalt, ongeacht hoeveel stroom en gas je verbruikt. Er zijn leveranciers die hoge vaste leveringskosten rekenen en er zijn leveranciers die juist lage vaste leveringskosten rekenen. Daarom is het belangrijk om ook de vaste leveringskosten in een energie vergelijking mee te nemen. Vaak geldt dat de leveranciers met hoge leveringskosten weer lage variabele leveringskosten rekenen en leveranciers met lage vaste leveringskosten juist weer wat hogere variabele leveringskosten hanteren. Consumenten met een laag verbruik zijn over het algemeen daardoor voordeliger uit bij leveranciers die lage vaste leveringskosten rekenen. En klanten met een gemiddeld tot hoog verbruik zijn vaak voordeliger bij leveranciers die wat hogere vaste leveringskosten rekenen. In de energie vergelijking van Consumind worden deze kostencomponenten meegenomen. Als je jouw verbruik invoert in de energie vergelijking dan ziet je bij welke leverancier je het voordeligst uitkomt.

Mijn energieleverancier staat bovenaan in de energie vergelijking, dus ik zit al goed

Bij de energie vergelijking wordt er uitgegaan van de energieprijzen die de leverancier hanteert op haar website voor nieuwe klanten. Zie je jouw energieleverancier bovenaan staan in de energie vergelijking? Dan betekent dit niet dat je ook met jouw energieprijzen goed zit bij de leverancier. Je hebt immers op een ander moment de energieprijzen vastgezet bij jouw leverancier, deze kunnen afwijkend zijn dan de energietarieven die ze nu aan nieuwe klanten aanbieden.

Ik heb andere tarieven bij mijn leverancier dan in de vergelijking van energie staan

Bij de energie vergelijking wordt uitgegaan van de actuele tarieven van de energieleverancier, die ze hanteren voor nieuwe klanten. Daarom kan dit verschillen met de tarieven die jij hebt, je bent immers al klant van de leverancier en heeft daarom andere energie tarieven.

Als ik variabele leveringskosten in de energie vergelijking zie staan dan betekent dat de tarieven niet vast staan

Sinds 1 juli 2015 zijn alle energieleveranciers en energie vergelijkers verplicht om allemaal dezelfde termen te gebruiken, zodat het voor de consument transparanter is om een energie vergelijking te doen. Want als overal de termen hetzelfde zijn, weet je ook welke kosten bij een andere energieleverancier duurder of goedkoper zijn. Zo heeft de ACM, toezichthouder op onder andere de energiemarkt, bepaalt dat de prijzen die worden gerekend voor de levering van stroom en gas variabele leveringskosten worden genoemd. Dit betekent niet per se dat de tarieven in het contract gedurende het jaar kunnen wijzigen, zoals bij variabele tarieven. Variabele leveringskosten worden variabel genoemd omdat deze kosten afhankelijk zijn van je verbruik van stroom en gas. Hoe meer je verbruikt hoe hoger deze kosten zijn. Verbruik is een variabele factor. Het ene jaar heb je een hoog verbruik vanwege bijvoorbeeld een strenge winter en het jaar erna kan het vele malen lager zijn, omdat het een zachte winter was. Je kunt ervoor kiezen om een contract af te sluiten met vaste tarieven. Echter blijft de term variabele leveringskosten ook voor je gelden, omdat dit dus te maken heeft met de variabele factor verbruik.

Ik kan niet overstappen van energieleverancier want ik heb nog een vast contract

Heb je op dit moment nog een lopend contract? Je huidige leverancier mag je een opzegvergoeding vragen bij een overstap, omdat je het energiecontract voortijdig verbreekt. Voor consumenten contracten gelden de onderstaande bedragen die de energieleverancier per product mag vragen:

  • Bij een contract dat nog langer dan 2,5 jaar loopt: € 125,- per product
  • Bij een contract dat nog 2 tot 2,5 jaar loopt: € 100,- per product
  • Bij een contract dat nog 1,5 tot 2 jaar loopt: € 75,- per product
  • Bij een contract dat korter dan 1,5 jaar loopt: € 50,- per product

De bedragen zijn, zoals vermeld, per product. Dit betekent dat als je stroom en gas afneemt bij de leverancier  en je drie jaar voor het einde van het contract besluit over te stappen, de leverancier € 125,- voor stroom en € 125,- voor gas in rekening bij je mag brengen. Dit hoeft echter niet te betekenen dat je nu niet kunt overstappen. Als je in de energie vergelijking zie dat je bij een andere energieleverancier voordeliger uit kan zijn, kun je wellicht wel al overstappen naar deze leverancier. Consumind werkt voor de overstapservice samen met leveranciers waarbij de opzegvergoeding van de vorige leverancier aan je wordt terug betaald. Heb je dus nog een lopend contract maar wil je overstappen van leverancier? Bel ons dan op 030- 7009 727, wij kunnen je informeren over deze regeling.

Bij zakelijke contracten zijn de regels en opzegvergoedingen anders. Je kunt daarom het beste de contractvoorwaarden bij je energieleverancier raadplegen, voordat je besluit tussentijds over te stappen. Heb je in de energie vergelijking gezien dat je, ondanks de zakelijke opzegvergoeding, nog steeds voordeliger uit bent? Dan kunt je er ook voor kiezen om over te stappen van energieleverancier en de opzegvergoeding voor je eigen rekening te nemen.

In de mail van jullie staat dat ik klant ben van Consumind, ben ik nu overgestapt van energieleverancier?

Nee, Consumind is namelijk geen energieleverancier. Via Consumind kun je een energie vergelijking doen, je wordt dan automatisch klant van ons. Dit houdt in dat je via Consumind op de hoogte wordt gehouden over het besparen op je vaste lasten, zoals energie. Ook kan een financieel assistent contact met je opnemen, om samen met je te kijken of je kunt besparen op de energiekosten. Deze dienstverlening bieden wij gratis aan, je bent dus kosteloos klant van Consumind. Prettig geregeld. 

Meer interessante pagina's: Overstappen levert geld op - Voorbeeldnota Eneco - Minder betalen voor energie

Ga terug naar de energie homepage
Ga terug naar de Consumind homepage

Afbeelding:vergelijken van energie van Alix Kreil/ Shutterstock.com