Deze website maakt gebruik van cookies. Waarom? Klik HIER voor meer informatie.
Sluit

Voldoende concurrentie op telecommarkt

De ACM ziet dat consumenten steeds vaker meerdere telecomproducten in één bundel combineren. Het gaat dan om combinaties van vaste telefonie, mobiele telecomdiensten, televisie en internet. Telecomaanbieders bieden met voordelige aanbiedingen de consumenten ‘voordeel, overzicht en gemak’. Eerst werden vooral de abonnementen voor televisie, internet en vaste telefonie gecombineerd. De laatste jaren worden ook mobiele telecomdiensten in de bundel verkocht. Dit heeft geleid tot de opkomst van vier-in-één-pakketten.

Exclusieve content

Aanbieders voegen steeds vaker exclusieve tv-kanalen, gratis films en series of sportuitzendingen toe aan de bundels. Dat is een manier om extra klanten te werven omdat ze die programma’s niet bij een andere aanbieder kunnen krijgen.

Overstappen

Als consumenten een bundel nemen, stappen ze minder snel over. Dat komt deels omdat de ‘losse’ abonnementen bij elkaar vaak duurder zijn of minder bieden dan een bundel. Het vergelijken van de verschillende aanbiedingen van andere providers wordt wel steeds ingewikkelder: belminuten, internetsnelheid, TV-pakket, databundel. Elke aanbieding is net even anders.

Als aanbieders steeds meer exclusieve content aan bundels toevoegen, kan dat ook het overstappen beperken. Bepaalde, series of programma’s zijn dan nog maar bij één aanbieder te zien. De bundel kan ook duurder worden doordat de kosten voor de extra programma’s doorberekend worden aan de consument.

Voordelen

Voor consumenten lijken voorlopig de voordelen van bundeling van diensten groter dan de nadelen. De ACM zal er op blijven letten dat vergelijken van bundels niet moeilijker wordt en overstappen niet onnodig ingewikkeld. De ACM vindt dat er voldoende keuzemogelijkheden moeten blijven bestaan en wil dat er niet alleen maar dure tv-pakketten beschikbaar zijn.

Impact kleine aanbieders

Het risico bestaat dat kleinere partijen uit de markt worden gedrukt, omdat zij hogere kosten hebben. Bijvoorbeeld omdat zij zich moeten inkopen op de netwerken van KPN of VodafoneZiggo. Dit geldt ook voor bedrijven die bijvoorbeeld wel televisie en internet maar geen mobiele abonnementen kunnen aanbieden. De ACM wijst erop dat deze partijen vaak een kleiner klantenbestand hebben en risico’s niet kunnen spreiden over verschillende onderdelen.

Toekomst

Dat deze verschijnselen zich momenteel niet voordoen, wil volgens ACM nog niet betekenen dat dit niet alsnog kan gebeuren. Daarom voert de toezichthouder momenteel een marktanalyse uit. Afhankelijk van de uitkomsten daarvan kan de organisatie beslissen om steunmaatregelen te nemen voor kleine partijen op de markt, zodat zij bijvoorbeeld kunnen blijven concurreren op prijs. ACM zegt dat het belangrijk is dat er genoeg keuzevrijheid voor de consument is.

Vergelijken van contracten

Via Consumind kun je diverse telecompakketten voor internet, vaste telefonie en digitale televisie vergelijken. Weten welk abonnement geschikt voor je is of welke provider bij je past? Geef je voorkeuren op en bekijk direct de mogelijkheden voor jouw adres. 

 

Ga terug naar de internet,tv en bellen homepage
Ga terug naar de Consumind homepage