Deze website maakt gebruik van cookies. Waarom? Klik HIER voor meer informatie.
Sluit

Verhuizen en internet, tv en bellen

Verhuizing

Als je gaat verhuizen, heb je veel aan je hoofd. Toch moet je niet vergeten om je abonnement(en) voor internet, telefonie en televisie stop te zetten of om te zetten naar je nieuwe adres.

Bekijk de uitleg in de video hieronder, of lees onder de video verder

Moet je een verhuizing doorgeven aan je provider

Ja, want de provider moet je abonnement omzetten naar jouw nieuwe adres. Daarom moet je minstens een maand van tevoren laten weten dat je gaat verhuizen en wat je nieuwe adres is. Je kunt dan ook gelijk navragen of ze hiervoor kosten in rekening brengen.

Het kan ook zijn dat de provider niet levert op je nieuwe adres. In dat geval moet je op tijd jouw contract opzeggen en een andere provider regelen voor het nieuwe adres. Als je aan de huidige provider een kopie van de huur- of koopovereenkomst geeft, dan kun je het lopende contract overigens eerder opzeggen.

Je provider levert ook op jouw nieuwe adres

In dat geval moet je minstens een maand van te voren jouw nieuwe adres doorgeven. Je kunt dan ook gelijk navragen of er kosten zijn verbonden aan het omzetten van het abonnement naar een nieuw adres.

Je provider levert niet op jouw nieuwe adres

Dan moet je het contract opzeggen en een nieuwe provider regelen voor jouw nieuwe adres. Je kunt jouw lopende contract eerder stopzetten als je een kopie van de koop- of huurovereenkomst aan je provider laat zien. Zo voorkom je dat je nog betaalt voor een overeenkomst waar je geen gebruik meer van maakt.

Nieuwbouwwoning en jouw aansluiting voor vaste telefonie, internet en televisie

Als jouw nieuwbouwwoning gerealiseerd wordt binnen een project, dan regelt de projectontwikkelaar de aansluiting van de woning(en) op een netwerk voor telefonie, televisie en internet. In veel nieuwbouwwijken wordt tegenwoordig alleen nog glasvezel aangelegd en het is dan vaak niet mogelijk om gebruik te maken van de reguliere kabel of telefoonlijn. Meer informatie over de aansluiting kun je bij de projectontwikkelaar opvragen. Moet je zelf de aanleg voor het telefonie-, tv- en internetnetwerk aanvragen? Doe dit dan via aansluitingen.nl.

Nummerbehoud bij een verhuizing

Als je verhuist binnen dezelfde netregio, dan kun je jouw huidige vaste telefoonnummer houden. Je moet dat wel zelf aangeven bij je provider. Verhuis je echter naar een andere regio, bijvoorbeeld van Utrecht (netnummer 030) naar Den Bosch (netnummer 073), dan kan dit niet en krijg je een nieuw telefoonnummer.

Digitale televisie via satelliet of Digitenne op jouw nieuwe adres

Heb je televisie via de satelliet of via Digitenne? In principe kun je dit meeverhuizen naar jouw nieuwe adres, op voorwaarde dat op jouw nieuwe woning een schotel mag worden geplaatst. Controleer dit van tevoren en check dan ook gelijk of er geen gebouwen in de weg staan die de ontvangst blokkeren. Met Digitenne heb je op enkele plekken in Nederland geen dekking. Controleer daarom bij jouw provider of je nieuwe adres wel binnen de dekking valt.

Open deze checklist in PDF hier zodat je deze kunt uitprinten of opslaan op de computer. Prettig geregeld. 

Meer interessante pagina's: Verhuizen en energie - Verhuizen en hypotheek

Ga terug naar de internet, tv en bellen homepage
Ga terug naar Consumind homepage