Deze website maakt gebruik van cookies. Waarom? Klik HIER voor meer informatie.
Sluit

Prijsverhogingen leiden niet tot overstappers


In de maanden juni en juli zijn de prijzen voor diensten als tv en internet wederom verhoogd bij diverse telecomaanbieders. Toch is dat geen reden voor consumenten het abonnement op te zeggen. Dit blijkt uit onderzoek van Telecompaper.


Uit het eigen onderzoek van Telecompaper blijkt dat vier procent van de Nederlanders (200.000 tot 300.000 in aantal) erover nadenkt, vanwege de prijsstijgingen, hun abonnement op te zeggen. De meeste Nederlanders vinden de verhoging geen reden de keuze voor de aanbieder te overdenken. Sommige consumenten (2 procent) hebben na de prijsverhoging gekozen voor een goedkoper abonnement bij dezelfde aanbieder. Bijvoorbeeld met lagere internetsnelheid of zonder (tweede) tv-aansluiting. Anderen kiezen vaste telefonie uit hun abonnement weg te doen (2 procent van de Nederlanders). Ruim een vijfde van de Nederlanders wist niets van een prijsverhoging.

Trouw

Uit het onderzoek blijkt dat Nederlanders erg vast zitten aan hun huidige provider. Ziggo-klanten zijn trouwer dan die van KPN. Terwijl de prijsverhoging bij Ziggo iets hoger uitviel. De gemiddelde prijsverhoging van Ziggo en KPN was dit jaar rond 2,50 euro per maand. Dit bedrag was veel hoger dan de prijsstijging bij T-Mobile. Bij deze provider stegen de prijzen alleen door inflatiecorrectie. T-Mobile ontving in het tweede kwartaal van 2019 meer klanten met een abonnement op tv en internet, Ziggo verloor enkele tv-klanten, maar het aantal verkochte internetabonnementen steeg. KPN leed het meeste verlies: flinke krimp in het aantal tv- en internetabonnementen. Dit laatste komt mede doordat Telfort is gestopt (de merknaam) en dit dochterbedrijf ondergebracht is binnen de merknaam KPN.

Kosteloos opzeggen

Een telecomaanbieder mag zijn tarieven of contractvoorwaarden aanpassen. Daar kun je als consument weinig tegen doen. Wel moet de aanbieder een prijsverhoging vier weken van te voren aankondigen en dient hij exact aan te geven wat er gaat veranderen. Daarbij moet hij je erop wijzen dat je kosteloos mag opzeggen. Ook al zit je nog in je eerste contract.