Deze website maakt gebruik van cookies. Waarom? Klik HIER voor meer informatie.
Sluit

Ook Robin Energie failliet verklaard door de rechter


Op dinsdag 26 februari heeft de ACM de leveringsvergunning van Robin Energie ingetrokken vanwege financiële problemen. Vanaf dat moment is Robin Energie failliet verklaard door de rechter.

Volgens eigenaar Ronald Ruskauff kwam het bedrijf in de problemen door te veel onbetaalde rekeningen van klanten. Hierdoor kon het bedrijf geen lening krijgen voor de inkoop van gas en elektra in dit winterseizoen. Robin Energie bestond sinds 2010 en heeft zo'n 30.000 klanten. De leverancier richtte zich specifiek op mensen met betalingsproblemen, die vaak niet meer bij andere energieleveranciers terecht kunnen.

Wat betekent dat voor de klanten van Robin Energie?

Tot en met 13 maart 2019 wordt de curator van Robin Energie in de gelegenheid gesteld om te zoeken naar een andere energieleverancier die alle klanten wil overnemen. Tijdens deze periode zal de levering van gas en elektra gewoon doorgaan.

Lukt het overzetten van de klanten niet, dan worden alle klanten verdeeld onder andere energieleveranciers. Klanten die verdeeld worden, krijgen van de toegewezen energieleverancier een aanbod waar ze al dan niet op in kunnen gaan. Dit contract kan volgens je huidige voorwaarden en tarieven zijn, maar het kan ook een nieuw voorstel zijn. Wanneer je hier niet op in gaat, kom je in een variabel contract met dure variabele tarieven van de betreffende leverancier terecht.

Overstappen van energieleverancier

Tijdens het zoeken van een nieuwe energieleverancier kunnen de klanten hun contract niet opzeggen. Overstappen kan al wel, aangezien je wettelijk nog veertien dagen bedenktijd hebt. Pas dan wordt de huidige energieleveranciers geïnformeerd over je overstap. Dit valt buiten de datum 13 maart 2019 die voor de curator is vastgesteld, zodat u zonder problemen en geheel kosteloos kunt overstappen.

Betalingsverplichting voor klanten

Je hebt de garantie vanuit de netbeheerders dat je voorzien blijft van stroom en gas. Dat je daarvoor moet betalen is dus ook logisch. Zolang er geen nieuwe leverancier is, heb je dus nog gewoon een betalingsverplichting aan Robin Energie. Wanneer je denkt nog recht te hebben op geld, kun je bijvoorbeeld wel je termijnbedrag naar beneden stellen.

We weten helaas niet hoe de eindafrekening van Robin Energie eruit komt te zien en ook niet of er nog premies, cashbacks of kortingen worden uitgekeerd. Wanneer de meterstanden opgevraagd worden, dien je deze direct door te geven. Bij een slimme meter worden ze gewoon uitgelezen en hoef je niets te doen.

Ben je momenteel klant van Robin Energie?

Doordat de energieprijzen momenteel (veel) hoger zijn dan de afgelopen jaren, is de kans dat je meer gaat betalen groot. Laat daarom het aanbod dat je van de nieuwe energieleverancier krijgt, beoordelen door een energiespecialist van Consumind. Deze beoordeling is volledig vrijblijvend en kosteloos. We kunnen je direct vertellen of het een goed aanbod is, of dat er wellicht een beter contract af te sluiten is. Je kunt ook nu al de energiecontracten vergelijken en overstappen naar een betrouwbare energiemaatschappij met een scherp tarief.

U kunt contact opnemen met Consumind op telefoonnummer 030 7009 727, via email op klantenservice@consumind.nl of bezoek de energievergelijker.