Deze website maakt gebruik van cookies. Waarom? Klik HIER voor meer informatie.
Sluit

Waar let ik op als ik verander van energieleverancier?

Stel, je vergelijkt de energieprijzen met die van jouw huidige leverancier. Let dan op de volgende punten:

  • De leveringskosten
  • Voorwaarden
  • Duur van het contract
  • Eventuele opzegvergoeding bij tussentijdse beïndiging
  • Eventuele ‘verborgen’ kosten, zoals het in rekening brengen van extra kosten bij betaling per acceptgiro of bij een betalingsherinnnering

Nadat je een overstap hebt aangevraagd, ontvang je de overeenkomst per e-mail en/of per post. Hierna heb je wettelijk veertien dagen de tijd om alsnog af te zien van de overstap. Laat je in deze periode niets weten, dan gaat de overeenkomst vanzelf in. De nieuwe leverancier zegt de overeenkomst bij jouw vorige energieleverancier voor je op.

Vervolgstappen van de overstap:

  • Jouw nieuwe energieleverancier stuurt je een meterstandenformulier toe. Meestal kun je de meterstand ook online doorgeven via de website van de energieleverancier.
  • De nieuwe energieleverancier laat je vervolgens weten hoeveel jouw nieuwe termijnbedrag bedraagt. Dit is gebaseerd op het gemiddelde verbruik van je woning van de afgelopen jaren en op de overeengekomen leveringskosten.
  • Van jouw oude energieleverancier ontvang je een eindnota. Controleer goed of de meterstanden die je hebt doorgeven, overeenkomen met de meterstanden op de eindnota.
    Let op: je termijnbedrag is afgestemd op jouw totale jaarverbruik. In de zomermaanden betaal je in verhouding tot de koude wintermaanden minder. Indien je overstapt in de wintermaanden, is de kans dat je moet bijbetalen groter dan in de zomermaanden. Je betaalt echter nooit meer dan dat je hebt verbruikt. Bent je overgestapt voordat je contract afloopt? Dan kan je vorige energieleverancier een opzegvergoeding in rekening brengen. Lees hier meer over bij opzegvergoeding.

Bekijk hieronder de uitleg van het overstapproces