Deze website maakt gebruik van cookies. Waarom? Klik HIER voor meer informatie.
Sluit

Soorten mobiele abonnementen

Soorten mobiele abonnementen

Bij het afsluiten van een mobiel abonnement kun je het zo gek maken als je zelf wil. De keuze is namelijk enorm en je kunt het in veel gevallen volledig personaliseren naar je eigen wensen. Verbruik jij veel internet dan bestel je meer mb’s, bel je bijna niet dan neem je weinig belminuten en wil je een nieuwe telefoon dan bestel je die bij je abonnement.

Mobiel abonnement geschikt voor mensen die veel bellen en internetten

Als je dagelijks belt, internet en/ of berichten verstuurt, dan is een abonnement voordeliger dan prepaid bellen. Hoe groter de bundel, hoe lager de tarieven. Het is ook handig als je toe bent aan een nieuwe mobiel. De kosten hiervan hoef je dan niet in één keer te betalen, maar worden in de maandelijkse lasten verrekend.

Sim only abonnementen

Als je zelf al een mobiele telefoon hebt en je hebt geen behoefte aan een nieuwe, dan kun je een sim only abonnement afsluiten. Bij deze abonnementsvorm krijg je geen telefoon, maar alleen een nieuwe simkaart. Dit is een klein chipkaartje voor in je telefoon waarop je telefoonnummer en andere abonnementsgegevens staan opgeslagen. De telefoon die je wilt gebruiken voor een sim only abonnement moet wel simlockvrij zijn. Dat betekent dat de telefoon simkaarten van alle providers accepteert en niet alleen die van een specifieke provider. Gelukkig zijn de meeste telefoon simlockvrij, behalve telefoons die verkocht worden bij een prepaid pakket.

Een sim only abonnement is voordeliger dan prepaid bellen als je meer dan een half uur per maand belt en/of internet. De tarieven bij een abonnement liggen lager dan bij prepaid bellen, dus voor regelmatige gebruikers kan een abonnement al snel uit.

Abonnement met mobiele telefoon

Als je voor een abonnement met toestel kiest, dan sluit je een abonnement af waarbij je een telefoon meegeleverd krijgt. Vroeger werd de prijs van deze telefoons doorberekend in de abonnementskosten. Daarom was een abonnement met telefoon altijd duurder dan een sim only abonnement, waarbij je geen telefoon krijgt.

Tegenwoordig moet je het bedrag voor de telefoon die je kiest bij je abonnement apart betalen en wordt dit gezien als een renteloze lening. Telefoons die meer dan €250,- kosten worden geregistreerd bij het Bureau Krediet Registratie en hebben financiële gevolgen voor bijvoorbeeld het afsluiten van een hypotheek. 

Bij dit soort abonnementen kun je kiezen uit verschillende bundels: belbundels, internetbundels en sms-bundels. Je kunt dan bijvoorbeeld kiezen voor 200 belminuten, 100 sms’jes en 1000 MB data. Hiervoor betaal je iedere maand een vast bedrag. Als je meer verbruikt, dan bel of internet je ‘buiten de bundel’ en dat is altijd duurder dan binnen de bundel. Zorg dus dat je abonnement toereikend is, anders betaal je veel meer dan dat je van tevoren had verwacht. Kijk ook goed naar korting acties: die vertroebelen het beeld nog wel eens. Soms geldt een korting bijvoorbeeld alleen de eerste drie maanden en gaat daarna het gewone tarief in.

De voor- en nadelen van een abonnement op een rij

Sim Only Abonnement

Voordelen:

  • Het is goedkoper dan een abonnement met telefoon, omdat providers korting geven op de maandelijkse lasten. Zij hebben immers geen investering gedaan (je ‘gratis’ mobiel) die ze terug willen verdienen.
  • De tarieven zijn vaak gunstiger dan de prepaid-tarieven.
  • Geen BKR-registatie

Nadelen:

  • Je hebt niet het nieuwste model telefoon. Als je dat wel wilt, moet je deze zelf aanschaffen en dan betaal je daarvoor in één keer veel geld, in plaats van in termijnen, zoals bij een abonnement met toestel.
  • Je bent iedere maand een vast bedrag kwijt, ook als je een maand minder belt of internet. Met prepaid betaal je alleen de belminuten en data die je daadwerkelijk hebt verbruikt.
  • Bij een abonnement dat langer dan een jaar loopt, heb je meestal een opzegtermijn van een maand.

Abonnement met Mobiel

Voordelen:

  • Je hebt altijd één van de nieuwste modellen. Vaak mag je om de twee jaar een nieuw toestel uitkiezen, als je jouw abonnement dan weer verlengt.
  • De tarieven zijn vaak gunstiger dan de prepaid-tarieven.

Nadelen:

  • Je betaalt meer dan bij een sim only abonnement, omdat je de kosten van je mobiele telefoon apart moet betalen bij je abonnement. 
  • BKR-registratie voor telefoons met een waarde hoger dan €250,-
  • Je bent iedere maand een vast bedrag kwijt, ook als je een maand minder belt of internet. Met prepaid betaal je alleen de belminuten en data die je daadwerkelijk hebt verbruikt.
  • Voor bellen buiten de bundel betaal je vaak meer.
  • De contracten gelden meestal voor een jaar of langer, dus je kunt niet ieder gewenst moment van provider wisselen.
  • Bij een abonnement dat langer dan een jaar loopt, heb je meestal een opzegtermijn van een maand.

Let op: Als je een abonnement met onbeperkt internet afsluit, realiseer dan dat dit niet helemaal onbeperkt is. Providers werken met een ‘fair use policy’, wat inhoud dat er wel een grens gesteld is aan onbeperkt gebruik. Je mag bijvoorbeeld maximaal tien keer zoveel data verbruiken als een gemiddelde gebruiker. Ga je hier overheen, dan kan de provider de internetsnelheid verlagen. In de algemene voorwaarden kun je nalezen wat jouw provider verstaat onder ‘fair use’.

Geldigheidsduur van de maandelijkse telefoonbundels

Bij de meeste providers geldt dat je overgebleven belminuten of data niet, of maximaal één maand, kunt doorschuiven. Als je dus een maand weinig belt, dan kun je die minuten soms in de maand daarna nog gebruiken, maar daarna vervallen ze. Het is dus van belang dat je een abonnement afsluit dat niet te beperkt is, want dan krijg je achteraf nog een rekening voor bellen of internetten buiten de bundel, maar ook niet te ruim. In dat laatste geval betaal je eerdere maand meer dan dat je verbruikt. 

Ga terug naar de mobiele telefonie homepage
Ga terug naar de Consumind homepage