Deze website maakt gebruik van cookies. Waarom? Klik HIER voor meer informatie.
Sluit

Triple play of televisie kijken wanneer het u uitkomt?

OTT-abonnementen winnen terrein. Dit zijn abonnementen, zoals Netflix, waarbij de kijker zelf kan bepalen wat hij kijkt en wanneer. Uit een onderzoek van onderzoeksbureau Telecompaper blijkt dat consumenten die nu een triple play-abonnement (telefonie, tv en internet) via glasvezel of via DSL hebben, deze eerder willen omruilen voor een OTT-abonnement dan consumenten die een triple play-abonnement via de kabel hebben.

Consumenten willen alleen onder bepaalde voorwaarden overstappen

Maar liefst 21 procent van de glasvezel/ DSL triple play-kijkers is bereid om zijn reguliere abonnement om te ruilen voor een OTT-abonnement. Voorwaarde hierbij is wel dat het OTT-abonnement ten minste NPO 1 t/m 3 aanbiedt, de zenders van RTL en SBS én een besparing van minimaal honderd euro op jaarbasis oplevert. Van de triple play-klanten die via de kabel kijken, wil maar tien procent onder deze voorwaarden overstappen. Wellicht komt dat ook doordat het nu niet mogelijk is om bij een kabelbedrijf alleen het tv-abonnement op te zeggen; men kan alleen bellen en internetten via de kabel, als er ook tv gekeken wordt via deze aansluiting. Voor een ander deel van de klanten geldt dat zij liever op de ‘oude’ manier tv kijken en zij willen dus hoe dan ook niet overstappen.

Voor dual play-consumenten gelden weer andere percentages. Bijna een derde van deze klanten geeft aan dat ze liever tv blijven kijken zoals ze dat nu ook doen. Zij hebben wellicht geen behoefte aan de aanschaf van een smart tv, aan allerlei ondersteunende devices in huis of aan het opgeven van hun eigen afstandsbediening.

Buitenlandse zenders moeten blijven

Voor alle groepen geldt echter dat een percentage van hen buitenlandse zenders in het pakket willen houden. Als het OTT-abonnement dat niet biedt, dan willen zij niet overstappen, of een dergelijk abonnement afsluiten naast hun triple of dual play-abonnement. Sowieso hebben veel consumenten liever dat zij al hun diensten bij één aanbieder kunnen houden en dat ze daarnaast niet nog een apart OTT-abonnement hoeven af te sluiten.  

Bron: Telecompaper.com - 31 augustus 2015

Ga terug naar de internet, tv en bellen homepage
Ga terug naar de Consumind homepage

Afbeelding: Triple play of televisie kijken wanneer het u uitkomt van Andrey_Popov/ Shutterstock.com