Deze website maakt gebruik van cookies. Waarom? Klik HIER voor meer informatie.
Sluit

Makkelijker om te switchen


Het wordt makkelijker over te stappen van internet- en telefoonaanbieder. Daar heeft staatssecretaris Keijzer (Economische Zaken en Klimaat) zich, middels een wetsvoorstel, hard voor gemaakt.


Het wetsvoorstel is gericht op een nieuwe wijziging van de Telecommunicatiewet. Keijzer wil graag dat klanten bij een overstap niet langer dan een dag zonder internet komen te zitten en dat e-mailadressen nog langer (dan de nu geldende maand) in de lucht blijven. Het voorstel gaat samen met concrete toezeggingen door het bedrijfsleven. Uit onderzoek, in opdracht van het ministerie van EZK, blijkt dat angst bij consumenten om de toegang tot hun e-mail te verliezen als ze van aanbieder wisselen, een drempel is om over te stappen. Samen met gebrek aan inzicht in inhoudelijke of prijsverschillen en de internetsnelheid behoort dit tot de belangrijkste redenen.

Elk moment

Uit angst voor het verliezen van hun e-mailaccount of lang zonder internet te zitten, blijven klanten vaak lang bij dezelfde provider. Met de wetswijziging hoopt het kabinet consumenten het gevoel te geven dat ze elk moment kunnen overstappen naar een nieuwe aanbieder. Keijzer wil dat meer aanbieders een kans krijgen en dat consumenten bewuster zijn van de mogelijkheden.

Toezeggingen

Meer dan twintig aanbieders van internet en/of telefonie hebben inmiddels toegezegd vanaf de zomer dit jaar consumenten toegang tot hun e-mail te geven tot minstens een half jaar na overstap. Consumenten behouden toegang tot hun oude account of e-mails worden automatisch doorgestuurd. Dat is afhankelijk van de aanbieder. De wettelijke overstaptijd voor consumenten wordt in de nieuwe Telecommunicatiewet vastgelegd. Zo mag de internetverbinding bij een overstap niet langer dan een werkdag worden onderbroken. De oude provider mag de verbinding pas verbreken één dag voordat het abonnement van de nieuwe aanbieder ingaat.