Deze website maakt gebruik van cookies. Waarom? Klik HIER voor meer informatie.
Sluit

Smartphone

Met een smartphone kunt u natuurlijk bellen, maar ook internetten, berichten versturen, uw agenda beheren, spelletjes spelen, telebankieren, het nieuws kijken en nog veel meer. Deze telefoons zijn in feite kleine zakcomputers, waarop u zelf applicaties (apps) kunt downloaden om de functionaliteiten toe te voegen die u graag wilt. Vaak is het ook mogelijk om ze te synchroniseren met Microsoft Outlook, of met andere apparaten, zoals uw laptop of tablet. 

Bediening van een smartphone

Smartphones hebben een zogenaamd touchscreen; een scherm dat reageert op uw aanraking. Meestal is dit scherm tussen de drie en de vijf inch. Maar ook stembediening komt steeds vaker voor. U kunt dan uw telefoon gesproken opdrachten geven, die de telefoon herkent door  stemherkenningssoftware.

Besturingssystemen van een smartphone

Iedere smartphone heeft een besturingssysteem om het apparaat te bedienen. Het is afhankelijk van het type smartphone op welk besturingssysteem hij draait. De meest gebruikte besturingssystemen zijn Android, BlackBerry, iOS en Windows Phone.

Applicaties (apps) op een smartphone

U kunt de functionaliteiten van uw smartphone voor een groot deel aanpassen aan uw eigen behoeftes, door apps te installeren. Dit zijn speciale programmaatjes (apps) die in een app store gedownload kunnen worden. Sommige zijn gratis, voor andere moet u betalen. Ieder besturingssysteem heeft overigens zijn eigen app store, dus u kunt alleen programma’s downloaden die werken op het besturingssysteem van uw telefoon. Als u een Android (o.a. Samsung, HTC, LC) heeft, moet u in de Google Play Store zijn, met een iOS- (Apple) toestel kunt u terecht in de App Store en met een telefoon die draait op Windows Phone kunt u apps downloaden uit de Windows Phone Store.

Kosten voor een smartphone

U kunt ervoor kiezen om zelf een smartphone aan te schaffen, maar u kunt deze ook krijgen bij een langlopend abonnement (één of twee jaar). Houd u er dan wel rekening mee dat de prijs van uw telefoon verrekend wordt in de maandelijkse kosten van uw abonnement.

Als u kiest voor een abonnement, dan moet u goed nadenken over de bel- en databundel die u daarbij kiest. Stel dat u kiest voor 200 belminuten en 500 MB data per maand, dan mag u niet meer verbruiken dan dat. Doet u dat wel, dan belt of internet u ‘buiten de bundel’ en dat is vaak erg duur. Uw abonnement moet dus niet te beperkt zijn, maar ook niet te ruim, anders betaalt u iedere maand voor belminuten en data die u niet gebruikt.

Providers rekenen overigens alleen data die verbruikt wordt via het 3G of het 4G netwerk. Als u gaat internetten via de WiFi, gaat dat niet van uw abonnement af. Houd er dus bij de keuze van een abonnement ook rekening mee of u vaak internet als u onderweg bent en geen beschikking hebt over WiFi. Als u goed wilt bijhouden hoeveel u verbruikt, kunt u ook een app op uw telefoon installeren die het dataverbruik voor u bijhoudt.

Ga terug naar de mobiele telefonie homepage
Ga terug naar de Consumind homepage

 

 

Afbeelding: smartphone van MJTH/ Shutterstock.com