Deze website maakt gebruik van cookies. Waarom? Klik HIER voor meer informatie.
Sluit

Mobiel abonnement met toestel

Als u voor een abonnement met toestel kiest, dan sluit u een abonnement af waarbij een u telefoon meegeleverd krijgt. De prijs van deze telefoon wordt overigens wel doorberekend in de abonnementskosten. Daarom is een abonnement met telefoon altijd duurder dan een sim only-abonnement, waarbij u geen telefoon krijgt.

Bij dit soort abonnementen kunt u kiezen uit verschillende bundels: belbundels, internetbundels en sms-bundels. U kunt dan bijvoorbeeld kiezen voor 200 belminuten, 100 sms’jes en 1000 MB data. Hiervoor betaalt u iedere maand een vast bedrag. Als u meer verbruikt, dan belt of internet u ‘buiten uw bundel’ en dat is altijd duurder dan binnen de bundel. Zorg dus dat uw abonnement toereikend is, anders betaalt u veel meer dan dat u van tevoren had verwacht. Kijk ook goed naar kortingacties: die vertroebelen het beeld nog wel eens. Soms geldt een korting bijvoorbeeld alleen de eerste drie maanden en gaat daarna het gewone tarief in.

Mobiel abonnement geschikt voor mensen die veel bellen en internetten

Als u dagelijks belt, internet en/ of berichten verstuurt, dan is een abonnement voordeliger dan prepaid bellen. Hoe groter de bundel, hoe lager de tarieven. Het is ook handig als u toe bent aan een nieuwe mobiel. De kosten hiervan hoeft u dan niet in één keer te betalen, maar worden in uw maandelijkse lasten verrekend.

De voor- en nadelen van een abonnement met mobiel op een rij:

Er zijn zeker voordelen aan een abonnement met een toestel, ten opzichte van een sim only of van prepaid bellen. Het ligt echter aan uw gebruik of een dergelijk abonnement uit kan of niet.

Voordelen:

  • U heeft altijd één van de nieuwste modellen. Vaak mag u om de twee jaar een nieuw toestel uitkiezen, als u uw abonnement dan weer verlengt.
  • De tarieven zijn vaak gunstiger dan de prepaid-tarieven.

Nadelen:

  • U betaalt meer dan bij een sim only-abonnement, omdat de kosten van uw mobiele telefoon verrekend worden in de maandelijkse kosten.
  • U bent iedere maand een vast bedrag kwijt, ook als u een maand minder belt of internet. Met prepaid betaalt u alleen de belminuten en data die u daadwerkelijk heeft verbruikt.
  • Voor bellen buiten uw bundel betaalt u vaak flink meer.
  • De contracten gelden meestal voor een jaar of langer, dus u kunt niet ieder gewenst moment van provider wisselen.
  • Bij een abonnement dat langer dan een jaar loopt, heeft u meestal een opzegtermijn van een maand.

Let op: Als u een abonnement met onbeperkt internet afsluit, dan moet u zich realiseren dat dit niet helemaal onbeperkt is. Providers werken met een ‘fair use policy’, wat inhoud dat er wel een grens gesteld is aan onbeperkt gebruik. U mag bijvoorbeeld maximaal tien keer zoveel data verbruiken als een gemiddelde gebruiker. Gaat u hier overheen, dan kan de provider uw internetsnelheid verlagen. In de algemene voorwaarden kunt u nalezen wat uw provider verstaat onder ‘fair use’.

Geldigheidsduur van uw maandelijkse telefoonbundels

Bij de meeste providers geldt dat u overgebleven belminuten of data niet, of maximaal één maand, kunt doorschuiven. Als u dus een maand weinig belt, dan kunt u die minuten soms in de maand daarna nog gebruiken, maar daarna vervallen ze. Het is dus van belang dat u een abonnement afsluit dat niet te beperkt is, want dan krijgt u achteraf nog een rekening voor bellen of internetten buiten uw bundel, maar ook niet te ruim. In dat laatste geval betaalt u iedere maand meer dan dat u verbruikt. 

Ga terug naar de mobiele telefonie homepage
Ga terug naar de Consumind homepage

Afbeelding: Mobiel abonnement met toestel van Michael Dechev/ Shutterstock.com