Deze website maakt gebruik van cookies. Waarom? Klik HIER voor meer informatie.
Sluit

Mobiel abonnement met toestel

Als je voor een abonnement met toestel kiest, dan sluit je een abonnement af waarbij een je telefoon meegeleverd krijgt. De prijs van deze telefoon wordt overigens wel doorberekend in de abonnementskosten. Daarom is een abonnement met telefoon altijd duurder dan een sim only-abonnement, waarbij je geen telefoon krijgt.

Bij dit soort abonnementen kun je kiezen uit verschillende bundels: belbundels, internetbundels en sms-bundels. Je kunt dan bijvoorbeeld kiezen voor 200 belminuten, 100 sms’jes en 1000 MB data. Hiervoor betaal je iedere maand een vast bedrag. Als je meer verbruikt, dan bel of internet je ‘buiten de bundel’ en dat is altijd duurder dan binnen de bundel. Zorg dus dat je abonnement toereikend is, anders betaal je veel meer dan dat je van tevoren had verwacht. Kijk ook goed naar kortingacties: die vertroebelen het beeld nog wel eens. Soms geldt een korting bijvoorbeeld alleen de eerste drie maanden en gaat daarna het gewone tarief in.

Mobiel abonnement geschikt voor mensen die veel bellen en internetten

Als je dagelijks belt, internet en/ of berichten verstuurt, dan is een abonnement voordeliger dan prepaid bellen. Hoe groter de bundel, hoe lager de tarieven. Het is ook handig als je toe bent aan een nieuwe mobiel. De kosten hiervan hoef je dan niet in één keer te betalen, maar worden in de maandelijkse lasten verrekend.

De voor- en nadelen van een abonnement met mobiel op een rij:

Er zijn zeker voordelen aan een abonnement met een toestel, ten opzichte van een sim only of van prepaid bellen. Het ligt echter aan het gebruik of een dergelijk abonnement uit kan of niet.

Voordelen:

  • Je hebt altijd één van de nieuwste modellen. Vaak mag je om de twee jaar een nieuw toestel uitkiezen, als je jouw abonnement dan weer verlengt.
  • De tarieven zijn vaak gunstiger dan de prepaid-tarieven.

Nadelen:

  • Je betaalt meer dan bij een sim only-abonnement, omdat de kosten van je mobiele telefoon verrekend worden in de maandelijkse kosten.
  • Je bent iedere maand een vast bedrag kwijt, ook als je een maand minder belt of internet. Met prepaid betaal je alleen de belminuten en data die je daadwerkelijk hebt verbruikt.
  • Voor bellen buiten de bundel betaal je vaak flink meer.
  • De contracten gelden meestal voor een jaar of langer, dus je kunt niet ieder gewenst moment van provider wisselen.
  • Bij een abonnement dat langer dan een jaar loopt, heb je meestal een opzegtermijn van een maand.

Let op: Als je een abonnement met onbeperkt internet afsluit, realiser dan dat dit niet helemaal onbeperkt is. Providers werken met een ‘fair use policy’, wat inhoud dat er wel een grens gesteld is aan onbeperkt gebruik. Je mag bijvoorbeeld maximaal tien keer zoveel data verbruiken als een gemiddelde gebruiker. Ga je hier overheen, dan kan de provider de internetsnelheid verlagen. In de algemene voorwaarden kun je nalezen wat jouw provider verstaat onder ‘fair use’.

Geldigheidsduur van de maandelijkse telefoonbundels

Bij de meeste providers geldt dat je overgebleven belminuten of data niet, of maximaal één maand, kunt doorschuiven. Als je dus een maand weinig belt, dan kun je die minuten soms in de maand daarna nog gebruiken, maar daarna vervallen ze. Het is dus van belang dat je een abonnement afsluit dat niet te beperkt is, want dan krijg je achteraf nog een rekening voor bellen of internetten buiten de bundel, maar ook niet te ruim. In dat laatste geval betaal je edere maand meer dan dat je verbruikt. 

Ga terug naar de mobiele telefonie homepage
Ga terug naar de Consumind homepage

Afbeelding: Mobiel abonnement met toestel van Michael Dechev/ Shutterstock.com