Deze website maakt gebruik van cookies. Waarom? Klik HIER voor meer informatie.
Sluit

Niet overstappen betekent vaak veel te veel betalen


Ben jij wel eens overgestapt van energieleverancier, zorgverzekeraar of telecomprovider? Daarmee kun je geld besparen. Uit onderzoek van verschillende vergelijkingssites blijkt dat één op de vijf Nederlanders nooit overstapt, waardoor ze vaak honderden euro’s te veel betalen. Het onderzoek werd uitgevoerd in opdracht van het AD en de conclusies zijn gebaseerd op gegevens van meer dan een miljoen mensen.

Man vs Vrouw

De groep die nog nooit is overgestapt bestaat vaker uit vrouwen, 65-plussers, lager opgeleiden en mensen met een laag inkomen. Actieve overstappers zijn iets vaker man, hoogopgeleid en goedverdienend. Nog een leuk feitje dat naar voren kwam: de inwoners uit Zeeland stappen verreweg het minst over. Er zijn best wat interessante man-vrouw verschillen tussen de overstappers te zien: voor internet, tv en bellen stappen vrouwen vaker over dan mannen: 58% vrouwen versus 42% mannen. Autoverzekeringen worden dan weer vaker afgesloten door mannen: 88% mannen versus 12% vrouwen. Bij de woon- en zorgverzekeringen is de man-vrouw verhouding ongeveer gelijk.

Overstappers

Het aantal overstappers lijkt inkomensgebonden. De meeste overstappers zijn vooral 50-plussers met een goed gevulde portemonnee. Over het algemeen geldt: hoe lager het inkomen, des te lager het aantal actieve overstappers. De meeste overstappen vinden plaats in de energiemarkt: 51% zegt wel eens te zijn veranderd van leverancier. Dit percentage is hoger dan een paar jaar geleden. In 2014 zei 41% nog nooit te zijn overgestapt. Mensen worden zich dus steeds bewuster van de voordelen van overstappen.

Lagere prijzen

De gedachte achter de liberalisatie van de telecommarkt in 1997, de energiemarkt in 2004 en de zorgverzekeringenmarkt in 2006, was dat er daardoor meer keuze, meer concurrentie en daardoor lagere prijzen zouden zijn. Van die lagere prijzen wordt door een groot deel (miljoenen mensen) geen gebruik gemaakt. Reden hiervan kan zijn dat men het niet weet, niet kan en/of niet wil. Bij Independer vergeleek slechts 3,5 procent van de 65-plussers eind vorig jaar zorgverzekeringen. Dit kan komen doordat deze groep minder online werkzaam is dan jongeren en daarom niet zo snel een overstap online zullen regelen. Het merendeel stapt wel regelmatig over. Vooral goedverdienende 50-plussers kijken naar waar het voor minder kan.

Boete voor trouw

De euro’s die je als trouwe klant in vergelijking teveel betaalt, doordat je niet overstapt, worden de ‘trouweklantboetes’ genoemd. Net als in Engeland, waar men pilots heeft gelanceerd, waarbij energiebedrijven door de Britse ACM worden verplicht hun klanten erop te wijzen dat ze al heel lang op hetzelfde contract zitten, vinden Pricewise en Independer het nodig dat Nederland een dergelijke informatievoorziening ook overweegt. Autoriteit Consument en Markt doet daar geen uitspraak over, omdat het volgens de organisatie ‘een politieke keuze is’.