Deze website maakt gebruik van cookies. Waarom? Klik HIER voor meer informatie.
Sluit

Krimp in mobiele telefonie markt

Krimp in mobiele telefonie marktDe vier grootste telecomproviders van Nederland, T-Mobile, KPN, Tele2 en Vodafone, hebben het zwaar gehad in het eerste kwartaal van 2016. Door toenemende concurrentie en minder ‘buiten-de-bundel-omzet’ is de prijsdruk op de Nederlandse markt voor mobiele diensten hoog. In vergelijking met het vierde kwartaal van 2015 was er in het eerste kwartaal 2016 een omzetdaling van 2,9%. Dit maakte Telecompaper in het kwartaalrapport Dutch Mobile Operators afgelopen week bekend. 
 

Omzetdaling bij T-Mobile en Vodafone

T-Mobile kreeg de hardste klap te verwerken, met een omzetdaling van wel 9,4%. Ook hun marktaandeel daalde naar 21,2%. Vodafone wist zich er nog goed vanaf te brengen met een omzetdaling van 5,8% en brachten hun marktaandeel naar 33,1%. Hiermee neemt Vodafone meer dan een derde van de markt in beslag. 

KPN en Tele2 groeien in marktaandeel

Ondanks de forse dalingen bij de twee partijen wisten KPN en Tele2 toch een klein beetje te groeien in de krimpende markt. KPN groeide zowel in omzet als in marktaandeel en blijft hiermee de grootste telecomprovider in Nederland. Nieuwkomer Tele2 wist het marktaandeel uit te breiden naar 3,3%, maar blijft toch een kleine speler in de markt. 
 

Bel- en sms gedrag beïnvloedt mobiele telefonie markt

Het is geen onverwachte wending. Door het toenemende gebruik van mobiele data neemt het bel- én sms gedrag van de Nederlandse bevolking af. Dankzij de hoge concurrentie op de markt is er weinig speelruimte voor de providers en zullen ze daarom ook laag in prijs moeten blijven om te kunnen concurreren. Dit zal voor de grotere providers geen probleem zijn, maar de kleine providers zullen het hierdoor in de aankomende periode zwaarder krijgen. 
 

Afbeelding: Krimp in de mobiele telefonie markt van Robbi/Shutterstock.com