Deze website maakt gebruik van cookies. Waarom? Klik HIER voor meer informatie.
Sluit

Online aanbieding leningen onder de loep


De AFM (Autoriteit Financiële Markten) is toezichthouder op het gebied van onder andere leningen en kredieten. Ze kijken of consumenten de juiste informatie krijgen, zodat er een weloverwogen keuze gemaakt kan worden. De manier waarop de informatie wordt aangeboden, de keuzeomgeving genoemd, wil de AFM nu ook laten meetellen bij het vaststellen of de aanbieding wel mag. Hierbij maken ze gebruik van psychologische inzichten.

Voorbeeld van aanpassing leenmogelijkheid

Uit het rapport Consumentengedrag op de markt voor consumptief krediet blijkt dat de keuzeomgeving veel invloed heeft op het gedrag van een consument. De AFM wil dat de consument duidelijke informatie krijgt, zodat ze niet te veel lenen. Een voorbeeld hiervan kan het AFM ook al aantonen: bij de aanvraag voor studiefinanciering is de optie 'maximaal', welke standaard in het aanvraagformulier stond, verwijderd. De aanvrager kan hierdoor alleen zelf nog het gewenste leenbedrag invullen. Dit heeft geleid tot een halvering van het aantal studenten die het maximaal mogelijk leenbedrag leende.

Schuifbalk optie leenbedrag

Je kent het schuifbalkje misschien wel, het balkje met geldbedragen, waarbij je kan aangeven welk leenbedrag je wilt bij de kredietaanbieder. Als er hoge bedragen bij de balk staan, zijn mensen geneigd meer te lenen, zo vermoedt de AFM.  Ook blijkt dat de woorden 'saldo' of 'beschikbare ruimte' positieve associaties oproepen, zelfs als ze gebruikt worden bij een lening of krediet. Een ander onderzoek wees uit dat rood staan niet als een schuld wordt ervaren, als het saldotekort onder 'beschikbare middelen' staat.

Totale kosten krediet vermelden

De toezichthouder wil onderzoeken of mensen andere keuzes maken wanneer in reclames de totale kosten van een krediet wordt vermeld, dan alleen het maandbedrag. Volgens de AFM kijken mensen vaak alleen naar de korte termijn en minder naar de consequenties. Om negatieve sturing te voorkomen wil de AFM in reclames de voor- en nadelen van een lening terugzien. Hiervoor gaat de toezichthouder praten met aanbieders van leningen. Ook gedragswetenschappers worden geraadpleegd, wat kan leiden tot nieuwe regels. De AFM denkt een jaar nodig te hebben voor nader onderzoek, waarna er nieuwe regels ingevoerd kunnen worden.

Besparen op een huidige lening

Via Consumind is het niet mogelijk om online een nieuwe lening af te sluiten. Wij willen je juist helpen met het besparen op je vaste lasten. Daarom hebben wij gediplomeerde financiële assistenten die jou kunnen helpen met besparen op je huidig lopende leningen, zoals je huidig doorlopend krediet of openstaande bedragen bij een Wehkamp of Otto. Wil je op je huidige leningen besparen? Schrijf je dan nu in, zodat onze financiële assistenten contact met je opnemen. 

Ga terug naar de leningen homepage
Ga terug naar de Consumind Finance homepage

afbeelding: Online leningen onder de loep van Diego Cervo/Shutterstock.com