Deze website maakt gebruik van cookies. Waarom? Klik HIER voor meer informatie.
Sluit

Wijzigingen energiemarkt per 1 augustus 2013

Wijzigingen energiemarkt per 1 augustus 2013Op 1 augustus zijn er in de energiesector enkele zaken veranderd. Zo moeten energieleveranciers alle kosten voortaan op één nota noteren, ook de kosten voor het netwerkbeheer. Er zijn nog meer wijzigingen. Lees hier wat dit voor u betekent.

Alle energiekosten op één nota

De meeste leveranciers noteerden de netwerkkosten (of transportkosten) ook vóór 1 augustus al op de nota. Een klein deel van de consumenten ontving twee nota’s: één van de energieleverancier en één van de netwerkbeheerder. Dit wordt ook wel het netbeheerdersmodel genoemd. Sinds 1 augustus 2013 zijn alle leveranciers verplicht om de kosten voor levering en netwerkbeheer op één nota te noteren (leveranciersmodel genoemd). Voor u een voordeel, want u heeft vanaf nu beter inzicht in de totale energiekosten. Alleen grootverbruikers krijgen nog twee nota’s toegezonden.

Meer verantwoordelijkheden voor de energieleverancier

De energieleverancier brengt niet alleen alle kosten in rekening, hij is vanaf nu ook verantwoordelijk voor het verzamelen van de meterstanden. De energieleverancier vraagt de meterstanden op en controleert deze. U ontvangt hiervoor een meterstandenkaart per post of een aanvraag per e-mail. De netwerkbeheerder verstuurt geen meterstandenkaart meer. Bovendien krijgt u voortaan de aansluit- en transportovereenkomst die u had met de netwerkbeheerder aangeboden via de leverancier. De netwerkbeheerder zal enkel nog eens in de drie jaar langskomen om de meter te controleren en de meterstand op te nemen. Alleen bij technische informatie over de aansluiting, wijzigingen in de aansluiting of een storing neemt u contact op met uw netwerkbeheerder. Voor alle vragen over de nota en overige vragen kunt u bij uw energieleverancier terecht.

Langere wettelijke bedenktijd voor overstap energieleverancier

Indien u overstapt naar een andere energieleverancier, heeft u recht op een wettelijke bedenktijd. Deze bedenktijd is er om u de ruimte te geven om de overeenkomst goed door te lezen en te bepalen of u akkoord gaat. Voorheen was de duur van deze bedenktijd 7 werkdagen na ontvangst van de overeenkomst. Vanaf 1 augustus 2013 is de duur van de bedenktijd gewijzigd naar 14 kalenderdagen.

Gepost: 20-08-2013

Meer interessante pagina's: Start de energievergelijking - Alle fabels over energie vergelijken op een rij - Energietarieven: vastzetten of niet - Dé goedkoopste energieaanbieder 

Ga terug naar de energie homepage
Ga terug naar de Consumind homepage  

Afbeelding: wijzigingen energiemarkt van Peshkova /Shutterstock.com