Deze website maakt gebruik van cookies. Waarom? Klik HIER voor meer informatie.
Sluit

NLE pakt wanbetalers aan

NLE pakt wanbetalers aanDe Nederlandse Energie Maatschappij (NLE) is klaar met wat zij noemen ‘professionele wanbetalers’. Om te voorkomen dat klanten hun rekening niet betalen, heeft de NLE besloten dat er vanaf september vooruit moet worden betaald.

Dit houdt wel in dat alle klanten van de NLE eenmalig een dubbele rekening moeten betalen: de rekeningen van september en oktober moeten tegelijk worden voldaan, zodat daarna iedere maand vooraf betaald wordt.

Betalen in termijnen is mogelijk bij NLE

Om de nette betalers tegemoet te komen, mogen klanten de dubbele rekening ook in termijnen betalen. Als ze niet akkoord gaan met het systeem van vooraf betalen, mogen ze ook kosteloos hun contract opzeggen. 

Bron: RTL Nieuws - 10 augustus 2015

Bent u ook klant bij de NLE en krijgt u een dubbele rekening?

Als u klant bent bij de NLE, en u wilt veranderen van energieaanbieder, dan helpt Consumind.nl u graag. Een overstap via Consumind is geheel kosteloos. Bel voor meer informatie tijdens kantooruren met: 030 7009 726 of stuur ons een e-mail, en we nemen spoedig contact met u op.

Update:
NLE kondigde in de tweede week van augustus aan dat het betalingssysteem op de schop gaat om, naar eigen zeggen, de strijd aan te gaan met notoire wanbetalers. Vanaf september 2015 verstuurt de energiemaatschappij de energierekening niet aan het einde van de maand, maar moeten consumenten vooraf betalen. Als gevolg daarvan krijgen klanten eenmalig 2 nota's tegelijk. Een energierekening bedraagt gemiddeld €167 per huishouden, maar er zijn ook veel consumenten die (veel) meer betalen per maand. Een 'dubbele' incasso betekent dus een flinke financiële tegenvaller.

NLE informeert bovendien haar klanten onvolledig; het bedrijf biedt de mogelijkheid om boetevrij het contract op te zeggen, maar vermeldt daarbij niet actief dat sommige consumenten daardoor hun instapkorting (op dit moment €110) verspelen.

Lagere energietarieven

De Consumentenbond vindt de maatregel van NLE klantonvriendelijk. Om wanbetalers aan te pakken zijn er andere maatregelen denkbaar, zoals alleen nieuwe klanten vooraf te laten betalen of het voorschotbedrag te verhogen dat consumenten die niet door de creditcheck komen bij aanvang van het contract moeten betalen. Dat bedrag is bij NLE relatief laag ten opzichte van andere aanbieders.

In een reactie laat NLE weten dat de aanpak van wanbetalers niet de enige reden is om de betalingstermijn naar voren te schuiven. De Consumentenbond vindt het bedrijf daar echter niet transparant over en zou graag zien dat het financiële voordeel dat NLE geniet met deze aanpak terugvloeit naar haar klanten in de vorm van een lager energietarief.

NLE laat weten dat het vooraf betalen zeker een positieve invloed zal hebben op haar tarieven in de toekomst, maar kan een tariefsverlaging onmogelijk worden berekend en/of direct worden doorgevoerd, aangezien de effecten nog onzeker zijn.

Honderdduizenden klanten van de Nederlandse Energie Maatschappij (NLE) ontvangen volgende maand twee energierekeningen. De energieleverancier wil op deze manier wanbetalers aanpakken.

Vanaf september moeten klanten van NLE voor het begin van de nieuwe maand hun energierekening betalen. Veel huishoudens krijgen daarom in die maand eenmalig twee energierekeningen: die van september en oktober. In oktober betalen consumenten de rekening van november. De betreffende klanten worden door NLE ingelicht. 

Wanbetalers NLE zorgt voor dubbele rekening

Tegen nieuwsdienst Energeia zegt woordvoerder Joska Blaak van NLE dat het bedrijf dit doet omdat het veel te maken heeft met wanbetalers. 'Daarom halen we de incasso naar voren en leveren we niet voordat de eerste termijn is betaald,' zegt Blaak.

Huishoudens die door de dubbele rekening in financiële problemen komen, kunnen een betalingsregeling afspreken met NLE. Ook mogen klanten boetevrij hun contract opzeggen. Zij lopen dan wel hun eventuele welkomstbonus mis, bevestigde NLE tegenover Vereniging Eigen Huis.

Update 17 augustus 2015:
De Consumentenbond zegt in korte tijd honderden klachten van NLE-klanten die vinden dat zij niet mogen opdraaien voor het probleem dat de leverancier heeft met wanbetalers. De bond roept de energiemaatschappij op om af te zien twee rekeningen te sturen. In een reactie laat NLE weten dat de aanpak van wanbetalers niet de enige reden is om de betalingstermijn naar voren te schuiven. Volgens het bedrijf biedt de maatregel klanten op termijn een financieel voordeel.

Update 18 augustus 2015:
Vereniging Eigen Huis heeft NLE en de Autoriteit Consument & Markt een brief gestuurd. De vereniging vindt het onterecht dat NLE klanten verleidt met een korting, maar deze niet uitkeert nu het bedrijf eenzijdig wijzigingen doorvoert.

Bron: Vereniging Eigen Huis - 18 augustus 2015

Bent u ook klant bij de NLE?

Als u klant bent bij de NLE, en u wilt veranderen van energieaanbieder, dan helpt Consumind.nl u graag. Een overstap via Consumind is geheel kosteloos. Bel voor meer informatie tijdens kantooruren met: 030 7009 726 of stuur ons een e-mail, en we nemen spoedig contact met u op.

Meer interessante pagina's: 

Ga terug naar de energie homepage
Ga terug naar de Consumind homepage

afbeelding: NLE pakt wanbetalers aan van tukkata / Stutterstock.com