Deze website maakt gebruik van cookies. Waarom? Klik HIER voor meer informatie.
Sluit

Aansporing van energieleveranciers werpt vruchten af


Energieleveranciers, netbeheerders en bedrijven hebben in 2017 afspraken gemaakt met het kabinet over energiebesparingen bij huishoudens en kleinzakelijke verbruikers. De inzet van energieleveranciers consumenten aan te sporen tot energiebesparend gedrag is nu terug te zien in geschatte besparingen van 3,5 petajoule (PJ). Dit blijkt uit de monitoringsrapportage 2018 van die afspraken: het convenant ‘10 PJ Gebouwde omgeving’.

De inzet van energieleveranciers bestaat onder meer uit gerichte informatie en aanbiedingen van de leverancier. Deze droegen bij aan een flinke groei van het aantal applicaties (energieverbruiksmanager), waarmee consumenten inzicht krijgen in hun verbruik. Eind 2018 gebruikten meer dan 2,1 miljoen huishoudens de applicatie (doelstelling was 750.000 huishoudens). Gevolg: een besparing van ongeveer 3,5 PJ. Weer een stapje dichterbij de doelstellingen voor 2020 uit het Energieakkoord van 2013.

Meer inzicht

Met betrekking tot besparingen is een belangrijke gedachte dat wanneer je meer inzicht hebt in je energieverbruik, je meer inzicht in je besparing hebt en daardoor meer zult besparen. Je energierekening zie je direct lager worden. Wanneer je een slimme meter samen met een energieverbruiksmanager gebruikt, kun je al veel energie besparen. Dergelijke applicaties en diensten dienen om meer inzicht te krijgen in het eigen energieverbruik. Denk onder meer aan apps, inhome displays (voortdurend inzicht in je energieverbruik) of de website van de eigen energieleverancier.

Betere informatie

Naast de applicaties hebben energieleveranciers consumenten beter geïnformeerd, vooral over het aanbod van energieverbruiksmanagers en wat je ermee kunt besparen. Deze informatie kwam samen in een gezamenlijke campagne rond www.energieverbruiksmanagers.nl. Op deze vergelijkingssite staan alle energieverbruiksmanagers vermeld. Inmiddels is de website gebruiksvriendelijker en toegankelijker gemaakt. De website werd, door een gezamenlijke social mediacampagne begin dit jaar, meer bekend. Het aantal websitebezoekers steeg van circa 30.000 naar 55.000 bezoekers per maand (80 procent nieuwe bezoekers). Ook werd er meer doorgeklikt naar informatie, besparingstips en productvergelijkingen.