Deze website maakt gebruik van cookies. Waarom? Klik HIER voor meer informatie.
Sluit

Besparing door fraudeplegers te pakken



Opsporing van fraudeurs heeft vorig jaar vruchten afgeworpen: Verzekeraars hebben met deze acties 101 miljoen euro bespaard in de laatste vijf jaar. Met de fraudeaanpak werden meer dan 11.500 fraudeplegers gepakt. Dat is ongeveer 15 procent meer dan in 2016. Het aantal van 11.500 omvat per fraudegeval een besparing van gemiddeld 8725 euro. Consumenten betalen enkele tientjes per jaar te veel aan verzekeringen, vanwege de fraude. Waarom er gefraudeerd wordt, kan diverse redenen hebben.

Succes en wantrouwen

Volgens Sjoerd Slagter, docent filosofie aan de Hogeschool Utrecht, lijkt het erop dat mensen zich tegenwoordig niet meer schuldig voelen. “Het geweten lijkt in dit soort situaties geen rol meer te spelen. Een moreel kompas is niet aangeboren, dat moet je door rolmodellen, zoals ouders en docenten, aangereikt krijgen,” zegt hij. Wanneer je een rolmodel in je jeugd gemist hebt, kan de hang naar materie de overhand krijgen. De verleiding weerstaan een voorwerp bij de verzekering te claimen, die niet gestolen is, komt dan steeds minder voor. Volgens Slagter is de maatschappelijke druk daarin een heel belangrijke trend: “In onze samenleving is het materiële overgewaardeerd. Je moet succesvol zijn. Hoe je daartoe komt, maakt niet uit.”

Naast de maatschappelijke druk, speelt het imago van verzekeraars en banken mee. Velen zien deze organisaties als bedrijven die almaar ‘geld graaien’. Wantrouwen jegens deze bedrijven neemt daardoor toe.

Cijfers

De kans dat fraudeurs gepakt worden, groeit. Uit cijfers van het Centrum Bestrijding Verzekeringscriminaliteit (CBV) blijkt dat in 2016 één op de drie (gerichte) onderzoeken tot opsporing van een fraudegeval leidde, tegenover één op tweeënhalf in 2017. Een andere trend is dat verzekeraars fraudeurs steeds vroeger in het verzekeringsproces betrappen. Er zijn, voor het derde jaar op rij, meer fraudes bewezen bij aanvraag en acceptatie van een verzekering dan naar aanleiding van claims. Respectievelijk 7260 (groei van 29 procent) en 4270 gevallen (krimp van 4 procent). Sinds 2016 kunnen daders een vaste schadevergoeding worden opgelegd van 532 euro. Dit ten behoeve van de interne onderzoekskosten. In anderhalf jaar tijd werd daardoor meer dan een half miljoen euro aan onderzoekskosten terugbetaald.

Zoeksysteem

Een belangrijk hulpmiddel bij de opsporing van fraude is een zoeksysteem van de Stichting Centraal Informatie Systeem en het Verbond van Verzekeraars. Fraude-onderzoekers van verzekeraars kunnen sinds vorig jaar via het CBV gemakkelijk achterhalen waar iets of iemand verzekerd is. Heeft een fraudeur bijvoorbeeld bij meerdere verzekeraars vergelijkbare polissen afgesloten om fraude te plegen, kunnen de betreffende verzekeraars hun onderzoek combineren.