Deze website maakt gebruik van cookies. Waarom? Klik HIER voor meer informatie.
Sluit

Aangescherpte eisen en verzwegen schade


Heb jij een contactloze autosleutel van een auto met het Keurmerk Voertuigbeveiliging? Dan heb je vanaf 1 juli 2019 te maken met scherpere eisen. En wist je dat schade aan andermans auto heel vaak niet wordt gemeld? 

Van het Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid (het CCV) moeten fabrikanten van contactloze autosleutels extra maatregelen treffen om relay attack tegen te gaan. Relay attack is diefstal waarbij het signaal van de autosleutel wordt verlengd. Volgens het CCV is deze vorm van diefstal bij autodieven inmiddels populairder dan een ruitje intikken. Bij de meeste verzekeraars dient de te verzekeren auto het Keurmerk Voertuigbeveiliging te hebben, ingevoerd door het Verbond van Verzekeraars.

Scherpere eisen

Vanaf 1 juli 2019 worden veel nieuwe automodellen met keyless entry beoordeeld met een extra maatregel voor het Keurmerk Voertuigbeveiliging. Een jaar later is voor alle auto’s met een dergelijke vergrendeling een extra maatregel (met een permanente oplossing) nodig. Concrete maatregelen worden nog niet genoemd, maar de oplossing om de sleutel in een metalen doosje te bewaren, zodat het signaal niet kan worden opgepikt, voldoet niet. Stel je voor dat je als eigenaar de sleutel vergeet op te bergen of het kan zijn dat het signaal door kiertjes toch wordt opgepikt. Sommige fabrikanten testen al met andere oplossingen.

Aanvullende maatregel

Heb je voor 1 juli 2019 een certificaat Voertuigbeveiliging ontvangen? Dan blijft die geldig, omdat je het certificaat hebt ontvangen tegen de op dat moment geldende eisen. Een verzekeraar kan je wel een aanvullende maatregel opleggen om relay attack te voorkomen.

Geen briefje

Een andere ontwikkeling met betrekking tot autoverzekeringen betreft een onderzoek naar het gedrag van automobilisten bij schade. Uit onderzoek van Allsecur, onder ruim duizend automobilisten, blijkt dat de helft van de respondenten zelf veroorzaakte lakschade geen reden vindt om een briefje met contactgegevens achter te laten. Deukschade is een ander verhaal: dan meldt 78 procent zich bij de auto-eigenaar. 3 procent zou er zonder bericht vandoor gaan. Het onderzoek laat verder zien dat ouderen zich vaker melden bij veroorzaakte schade: 49 procent van de 65-plussers meldt lakschade en 82 procent deukschade. Bij de 18-tot 34-jarigen is dat respectievelijk 42 en 73 procent.

Vijf schades

Weet je wat volgens het onderzoek van Allsecur de vijf meest voorkomende schades zijn? Rijden tegen een stilstaand object, zoals een paaltje of een boom, wordt het meeste gedaan: 40 procent. Verder wordt genoemd: betrokken geweest bij een kop-staartbotsing (20 procent), kras- of lakschade tijdens inparkeren (13 procent), lakschade door openen autodeur (11 procent) of tijdens inparkeren een deuk veroorzaken (10 procent).