Deze website maakt gebruik van cookies. Waarom? Klik HIER voor meer informatie.
Sluit

Steeds meer verzekeringsfraude


Verzekeringsfraude komt steeds vaker voor. Hierdoor lopen verzekeraars jaarlijks honderden miljoenen euro’s mis. Als eerlijke consument betaal je uiteindelijk mee om dit gat weer op te vullen. Wat doet de verzekeringsbranche om fraudeurs op te sporen en hoe worden betrapte fraudeurs aangepakt?

Opsporen van verzekeringsfraude

Frauderingen kosten verzekeraars niet alleen veel geld, het is ook maatschappelijk gezien onacceptabel om fraude te plegen. Als gewone consument betaal je namelijk voor het geld dat fraudeurs onterecht krijgen of niet betalen (onder andere door premieverhogingen). Niet voor niets staat er veel druk op het opsporen van verzekeringsfraude.

Het Centrum Bestrijding Verzekeringsfraude (CBV) en de Stichting Informatie Systeem (CIS) spelen beide een belangrijke rol in het betrappen van fraudeurs. De CBV coördineert de aanpak van fraude voor de hele verzekeringsbranche en overlegt daarnaast regelmatig met de overheid. Via de CIS werken alle Nederlandse verzekeraars samen om risicogevallen van fraude te beoordelen. Dit doen ze door middel van een gedeelde databank met informatie op het gebied van verzekeringsfraude.

Gevolgen van verzekeringsfraude

Wanneer een verzekeraar een consument op fraude betrapt zal deze allereerst een boete ontvangen van 532 euro. Daarnaast mag de desbetreffende verzekeraar ook directe schade –het bedrag waarmee gesjoemeld is- op de fraudeur verhalen. Wanneer iemand bewezen fraude heeft gepleegd worden de gegevens van de fraudeur zichtbaar voor de hele verzekeringsbranche. De kans is dus groot dat verzekeraars een fraudeur niet of alleen tegen een flink hoge premie willen verzekeren.

Vormen van verzekeringsfraude

Verzekeringsfraude kan op meerdere manieren plaatsvinden. De fraudeur hoeft niet per se een consument te zijn. Ook werknemers en organisaties kunnen fraude plegen. Als het gaat om consumentenfraude onderscheiden verzekeraars vier soorten fraude:

  1. Meer claimen dan je werkelijke schade
  2. Opzettelijk schade veroorzaken om zo een uitkering te ontvangen
  3. Net doen alsof je schade hebt die onder je dekking valt
  4. Verkeerde of onvolledige informatie geven bij het aanvragen/afsluiten van een verzekering.

Meestal zijn consumentenfraudeurs geen professionele oplichters. Ze proberen gebruik te maken van een situatie (gelegenheidsfraudeurs). Een goed voorbeeld hiervan is een inbraak.

Gevolgen verzekeringsfraude

Er worden dus best veel maatregelen getroffen wanneer de verzekeraar van mening is dat sprake is van verzekeringsfraude. Vanwege de verregaande maatregelen die verbonden zijn aan de vaststelling van verzekeringsfraude, mag niet al te lichtvaardig verzekeringsfraude aangenomen worden. De verzekeraar moet goed onderzoek verrichten en nauwgezet nagaan of er inderdaad sprake is van bedrog of verzekeringsfraude. Het moet niet gaan om een vergissing of misverstand.