Deze website maakt gebruik van cookies. Waarom? Klik HIER voor meer informatie.
Sluit

Sms’en en bellen via de vaste lijn afgelopen vier jaar gehalveerd

bellen

De smartphone is al meer dan een decennium in ons leven. Bellen via het internet is tegenwoordig even makkelijk als bellen met je belminuten. Voor veel mensen is bellen via WhatsApp, Microsoft Teams of Skype dan ook de norm geworden. Dat valt goed af te zien aan de cijfers van bellen via de vaste lijn en sms’en. Deze is namelijk de afgelopen vier jaar gehalveerd.

Halvering sms’jes en bellen

Uit de Telecommonitor van de Autoriteit Consument & Markt (ACM) blijkt dat het aantal verstuurde sms'jes in Nederland de afgelopen vier jaar is gehalveerd van 3,3 miljard in 2019 tot 1,8 miljard in 2022. Daarnaast is het aantal belminuten via een vaste lijn ook gehalveerd tot 4,8 miljard in 2022. De verschuiving van vast naar mobiel bellen en van telefoontikken naar dataverbruik blijkt duidelijk uit deze cijfers.

Internet of Things

De opkomst van het Internet of Things (IoT) zorgt ook voor een sterke vraag naar telefoonnummers voor apparaten met verbindingsmogelijkheden. IoT zijn apparaten die gebruik maken van het internet, zoals een slimme rookmelder. Om te communiceren met je telefoon hebben deze apparaten internet en een telefoonnummer nodig. Bijna de helft van de daarvoor beschikbare nummers is inmiddels uitgegeven.

Vaste netwerken

Afgelopen jaren is er wel meer geïnvesteerd in vaste netwerken dan in mobiele netwerken. Er is 550 miljoen euro besteed aan mobiele netwerken en 2,5 miljard aan vaste netwerken, zoals de aanleg van glasvezel. Het aantal glasvezelaansluitingen is met 1,2 miljoen gestegen naar 5,7 miljoen. Het aantal koperaansluitingen daalde vorig jaar met 200 duizend. Het aantal toegekende telefoonnummers voor informatie- en abonnee-informatiediensten daalt geleidelijk, mede door de strengere regels voor doorschakeldiensten van de ACM.