Deze website maakt gebruik van cookies. Waarom? Klik HIER voor meer informatie.
Sluit

Miljoenenboetes voor onduidelijke informatie


Toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft telecomproviders KPN, Tele2, T-Mobile en Vodafone boetes opgelegd, die miljoenen euro’s bedragen. Omdat ze consumenten via de consumentenwebsites onjuist en onvolledig hebben geïnformeerd.

Onder de informatie op de website valt bijvoorbeeld ook de verkoop van telefoonabonnementen. Om dergelijke abonnementen goed te kunnen vergelijken, dient juiste en volledige informatie voor de consument beschikbaar te zijn op de website. Dit kanaal noemt ACM een zeer belangrijke om consumenten te informeren. Volgens ACM voldoen de genoemde providers niet aan die eisen en krijgen ze daarom 2,7 miljoen (Tele2), 3,1 miljoen (Vodafone), 3,4 miljoen (KPN) en 3,9 miljoen euro (T-Mobile) aan boete opgelegd. 

Duidelijk en compleet

Uit eerder onderzoek bleek dat consumenten duidelijke en complete informatie van telecomaanbieders belangrijk vinden, meldt ACM. Waar de klachten over gaan, die ACM regelmatig binnen kreeg, is het niet duidelijk vermelden van eenmalige kosten bij het afsluiten van een abonnement of dat databundels onbeperkt waren, terwijl dat binnen de EU niet zo was of noemen dat iets onbeperkt is, terwijl er een maximum van 3000 belminuten/sms gold. Er werd zelfs een abonnement met toestel aangeboden, terwijl de genoemde prijs alleen voor reeds bestaande klanten gold. Consumenten dienen onder meer te weten wat er inbegrepen is en waar bepaalde aanvullende informatie te vinden is. Ook dient de aanbieder goed toegankelijk te zijn.

Bezwaar

Wettelijk zijn er voor bovenstaande informatie regels opgesteld, waarvoor ACM uitgangspunten voor de telecomsector heeft opgesteld. Deze regels zijn bekend bij de genoemde providers, maar toch handelden ze volgens ACM er niet naar. Stichting Consument & Telecomsector roept nu gedupeerde consumenten op zich te melden. De stichting heeft al een aantal jaren claims lopen tegen telecomproviders met betrekking tot gratis telefoons, die niet gratis bleken te zijn. Hoewel het nu voornamelijk gaat om all-in-abonnementen, waarvoor toch bijbetaald moet worden, worden toch de consumenten weer gedupeerd. Overigens, alle vier de telecomaanbieders tekenen bezwaar aan tegen de boetes van ACM. Ze zijn het niet eens met het besluit.