Deze website maakt gebruik van cookies. Waarom? Klik HIER voor meer informatie.
Sluit

KPN schrapt telecommerken Telfort, XS4ALL en Yes Telecom


KPN neemt afscheid van abonnementen die worden aangeboden onder de telecommerken Telfort, XS4ALL en Yes Telecom. Het bedrijf wil haar volledige dienstverlening onder de vlag van KPN onderbrengen en consumenten en ondernemers een nog betere gebruikerservaring bieden met toonaangevende combinaties van vaste en mobiele diensten.

“Met de focus op het KPN-merk gaan we de dienstverlening uitbreiden met de beste elementen van de afzonderlijke merken, zoals de hoogst gewaardeerde service van XS4ALL, de betaalbare voordeeldiensten van Telfort en de persoonlijke service en het deskundig zakelijk advies van Yes Telecom”, zegt Jean-Pascal Van Overbeke, Hoofd Consumentenmarkt van KPN.

Merken

KPN is sinds 1998 eigenaar van het in 1993 opgerichte XS4all. Telfort kwam in 2005 in handen van KPN en bestaat sinds 1996; Yes Telecom werd in 2010 onderdeel van KPN. Tot nu toe was KPN voor de te schrappen afzonderlijke merken respectievelijk voordeel- en premiumprovider. Alhoewel de pakketten inhoudelijk soms iets verschillen, gebruiken de merken het internet-, televisie- en telefonie-aanbod van KPN.

Concurrentie

De beslissing lijkt een reactie op de vele ontwikkelingen die de laatste tijd plaatsvonden in telecomland. In 2016 fuseerden de mobiele provider Vodafone en kabelmaatschappij Ziggo om beter te kunnen concurreren met KPN die nog altijd de marktleider is. Vorig jaar werd bekend dat ook de mobiele netwerken T-Mobile en Tele2 samen verder gaan.

Besparen

Het lijkt erop dat KPN zijn merk wil verstevigen door de onbekendere merken van de hand te doen. Door deze stap zal er hoogstwaarschijnlijk werk vervallen, zegt de woordvoerder. Hoeveel banen op de tocht staan is onduidelijk. Ook kan het bedrijf met de stap besparen op zaken als marketing en fysieke winkels. De woordvoerder wil geen uitspraken doen over de te verwachten kostenbesparingen en geeft aan dat wel inde kwartaalcijfers terug te zien.

Wat betekend dit voor klanten?

Bent u klant bij een van de genoemde aanbieders, dan verandert er dus in feite niets en blijft het abonnement gewoon doorlopen. Na verloop van tijd wordt u automatisch overgezet naar het klantenbestand van KPN. Dat betekent dat er een andere merknaam op de facturen komt te staan. Voor nieuwe klanten gaat er wel iets veranderen want er zal minder keuze zijn uit abonnementsvormen.

Het is onduidelijk wat het besluit betekent voor de prijzen van de producten. De woordvoerder stelt dat KPN in alle marktsegmenten blijft bedienen en wil geen uitspraken doen over mogelijke prijsstijgingen of -dalingen. Een exacte datum voor de overgang is nog niet bekendgemaakt. KPN gaat per merk kijken hoe het aangepakt gaat worden.