Deze website maakt gebruik van cookies. Waarom? Klik HIER voor meer informatie.
Sluit

Wederom voeren providers prijsstijgingen door, niet zonder gevolgen


De meeste aanbieders van tv, internet en telefonie voeren jaarlijks in juni of juli prijsstijgingen door. Zo ook dit jaar. Veel providers hebben afgelopen maanden aankomende prijsstijgingen aangekondigd. Niet zonder gevolgen: De Consumentenbond krijgt daarover heel veel klachten binnen van consumenten.


Abonnementen voor internet en televisie zijn sinds 2017 maar liefst 17 procent duurder geworden, volgens vergelijkingssite Pricewise. Investeringen in netwerken en content worden veelal als redenen voor de prijsstijgingen genoemd. De tariefaanpassingen gaan vaak samen met snelheidsverhogingen van de internetverbindingen, maar niet altijd.

Prijsstijgingen

Bij KPN en Ziggo gaat het dit jaar om prijsverhogingen van gemiddeld 5-6 procent (gemiddeld om 2 euro per maand). Ook kleinere aanbieders verhogen de prijzen.
T-Mobile verhoogt dit jaar de tarieven niet (belofte met betrekking tot overname van Tele2), op een inflatiecorrectie van 1,7 procent begin dit jaar na.

Veel klachten

De Consumentenbond ontvangt veel klachten van consumenten over de prijsstijgingen. Consumenten hebben het idee dat ze er niets aan kunnen doen. Overstappen naar een andere provider is altijd mogelijk, hoewel veel consumenten dat niet altijd duidelijk of eenvoudig vinden.  KPN en VodafoneZiggo, er is sprake van duopolie, moeten hun netwerk openstellen voor andere aanbieders. Dat, en de fusie van T-Mobile en Tele2, brengt mogelijk meer concurrentie met zich mee, waardoor wellicht minder prijsstijgingen zullen plaatsvinden.