Deze website maakt gebruik van cookies. Waarom? Klik HIER voor meer informatie.
Sluit

Hoe werkt een overstap van provider

Overstappen van mobiel abonnement

Als je niet tevreden bent over je huidige provider of gewoon toe bent aan ander (goedkoper) abonnement, dan wil je misschien wel overstappen naar een andere provider. Maar wanneer is het handig om te gaan zoeken naar een andere provider en welke stappen moet je dan volgen?

Het contract

De meeste mobiele abonnementen zijn voor een periode van één of twee jaar. Eenmaal het abonnement afgesloten, dan zit je hier dus voor die tijd aan vast. Dit betekent dat je pas kunt overstappen als je abonnement afloopt. Het fijne van overstappen is dat je ruim van te voren al kunt kiezen welk nieuwe abonnement je wilt afsluiten. Bij de meeste providers is dit al mogelijk vanaf 120 dagen voor het aflopen van je abonnement. Genoeg tijd dus om je te oriënteren voor een nieuwe en betere deal!

Nummerbehoud

Eenmaal de keuze gemaakt kun je gaan beginnen met de overstap. Wat een belangrijk onderdeel is van het overstappen naar een andere provider is het behouden van je huidige telefoonnummer, althans als je nog tevreden bent met dit nummer. Dit kun je doen door bij het bestellen van je nieuwe abonnement nummerbehoud aan te vragen. De provider gaat dan na bevestiging aan de slag om jouw nummer over te zetten naar hun diensten.

Start van je nieuwe abonnement

Om je overstap compleet te maken moet je nog je basisgegevens invullen (zoals naam, postcode en email) en je aanvraag kan ingediend worden. Het abonnement gaat dan in zodra je oude abonnement is afgelopen. Als je een nieuw toestel erbij hebt besteld dan leveren de meeste providers deze eerder dan dat je nieuwe abonnement van start gaat en kun je deze dus al met je oude abonnement gebruiken. Gaat je nieuwe abonnement van start, dan is de simkaart omwisselen het enige wat je nog hoeft te doen. Bij de meeste providers is dit proces nagenoeg hetzelfde.

Tips bij vergelijken van mobiele abonnementen

Nu we het proces beschreven hebben zijn er nog een aantal dingen waar je rekening mee moet houden. Zo hebben we hier een aantal tips:

  • Zeg je nummer niet zelf op, maar laat dit doen door je nieuwe provider! Zeg je het nummer zelf op dan kan je nummer niet worden behouden;
  • Overstappen kan geld kosten. Sommige providers rekenen eenmalige aansluitingskosten van ongeveer 10 tot 30 euro;
  • Mocht je een abonnement hebben die maandelijks opzegbaar is dan kun je op elk gewenst moment overstappen. Houdt dan wel rekening met één maand opzegtermijn.

Ga terug naar de mobiele telefonie homepage
Ga terug naar de Consumind homepage