Deze website maakt gebruik van cookies. Waarom? Klik HIER voor meer informatie.
Sluit

De toekomst van prepaid energie

Prepaid energie is een nieuw energieproduct waarbij je voor een bepaald bedrag gas en elektriciteit inkoopt. Wanneer dit tegoed bijna op is, krijg je een waarschuwing en moet je jouw tegoed opwaarderen. Net zoals bij een prepaid simkaart voor je mobiele telefoon. Netbeheerder Stedin en Liander zijn samen met energiemaatschappijen Nuon en Greenchoice een experiment gestart met dit prepaid systeem.

Voorkomen van betalingsachterstanden

Deze test gaat van start bij vijftig huishoudens met betalingsachterstanden in Rotterdam en Arnhem. Deze prepaid meter moet voorkomen dat de kosten voor deze klanten verder oplopen en niet verder in de schulden komen. Jaarlijks worden er namelijk zo’n 10.000 keer energie afgesloten bij huishoudens die de energierekening niet meer kunnen betalen.

Wanneer het tegoed op is, wordt de stroom afgesloten in de woning. Dit is het nadeel van deze manier van energie afnemen. Huishoudens zullen dan opnieuw hun tegoed moeten opwaarderen om elektriciteit en gas te krijgen. Hierdoor nemen ze wel alleen de energie af die ze echt kunnen betalen. Ook bij het prepaidsysteem wordt het stroom niet afgesloten als het twee dagen of langer vriest. Dit mag niet van de wet.

Toekomst

Of het systeem in de toekomst geldig zal worden als een officieel contract voor energie is nog niet bekend. Dit zal blijken uit de test die nu gedaan wordt. Mocht het er door komen, dan zal dit op vrijwillige basis gebruikt kunnen worden. Huishoudens weten dan wat ze kunnen verwachten. Het is interessant om te kijken hoe consumenten dan reageren op dit systeem. Wellicht gaan ze bewuster en zuiniger om met energie.